Iklan Nuffnang

..................................................................................................

..................................................................................................

Wednesday 5 October 2011

Mana Yang Keluar Dulu? Ayam Ke Telur..Konfius2

SEMOGA APA YANG ADMIN KONGSIKAN BERMANFAAT UNTUK KORANG SEMUA. JIKA ADA KELUAR IKLAN SEMASA MENDOWNLOAD..HARAP KORANG BIAR LOADING SEHINGGA HABIS. BAGI LAH SEDIKIT PENGHARGAAN UNTUK DUNIAKONGSI. TERIMA KASIH JIKA MEMAHAMI (^_^) p/s : SILA LAPORKAN DI RUANGAN KOMEN JIKA TERDAPAT LINK YANG ROSAK


Salam semua. hari ini admin tertarik nak kongsi dengan korang satu topik berkenaan ayam dengan telur ayam. mana satu yang keluar dulu?. urm..susah nak jawab kan..sedikit kupasan admin berkenaan dengan topik ini. setelah admin buat bancian dengan beberapa orang penduduk Kg Kongsi..haha ada ke kg ni. ada pendapat yang mengatakan bahawa..

Ayam Yang Keluar Dulu ( 50% )
Dorang berkata demikian kerana atas satu sebab. ayam diperlukan untuk bertelur..sebab tu dorang berpendapat ayam yang keluar dulu. telur tak akan "ditelurkan" dengan sendirinya. adakah korang setuju dengan pendapat ini?

Tapi macam mana pula dengan pendapat yang mengatakan bahawa..

Telur Yang Keluar Dulu ( 50% )
Dorang berpendapat sedemikian kerana bagi dorang telur yang menetaskan ayam tersebut. makna kata telur lah yang keluar dulu. adoi..pening admin. apa pendapat korang?





Admin pun konfius. ntah mana satu jawapannya..ayam ke telur dulu yang keluar ni?. kalau tanya bijak pandai..cendekiawan pun belum tentu dorang dapat jawap kan. dorang cuma berfikir secara logikal dan fakta sains. tapi kalau sains sendiri pun tak dapat buktikan mana yang keluar dulu camna.

Kalau soalan ni dimasukkan dalam kertas bahasa melayu budak2 SPM agak2 dorang boleh jawab tak..haha. mau pening dorang semua fikir jawapannya.

Tapi..kalau soalan ini diajukan kepada tokoh ulama islam mahupun ustaz2. jawapan yang diberikan cukup simple. "itulah ciptaan allah s.w.t..cuma allah jer yang mengetahuinya. ciptaan allah s.w.t sungguh sempurna. allah ciptakan sesuatu bersebab..cuma akal kita yang terhad ini saja yang tak dapat memikirkannya".

Itulah kebesaran ciptaan allah s.w.t. tidak semua benda didunia perlu kita persoalkan. kenapa perlu memeningkan kepala memikirkan itu ini. padahal allah s.w.t ciptakan sesuatu itu semua untuk kebaikan makhluknya.

Renung2kan lah..ciptaan "ayam dan telur" ini hanya benda kecik yang tak dapat difikirkan dengan akal. masih terdapat beribu2 malahan berjuta2 lagi ciptaan allah s.w.t yang maha agung. akal manusia ini cukup terhad..

Sekadar luahan peribadi Admin. andai ada silap salah sila betulkan..sekian (^_^)



2 comments:

loVe puRpLe said...[Reply to comment]

wah.. soklan ni mmg betul2 pames.. =D baru tau jawapan dia =D

Kongsi Apa2 Aje said...[Reply to comment]

@loVe puRpLe huhu..kadang2 benda simple mempunyai maksud yang cukup "susah"

ciptaan allah maha agung..ciptaan manusia terlalu kerdil (^_^)

Iklan Nuffnang

Share This With Your Friends

 
NAK YANG LEBIH HEBAT?. TENGOK NI..