Iklan Nuffnang

..................................................................................................

..................................................................................................

Sunday 16 October 2011

Petua Membantu Tingkatkan Blog Traffic

SEMOGA APA YANG ADMIN KONGSIKAN BERMANFAAT UNTUK KORANG SEMUA. JIKA ADA KELUAR IKLAN SEMASA MENDOWNLOAD..HARAP KORANG BIAR LOADING SEHINGGA HABIS. BAGI LAH SEDIKIT PENGHARGAAN UNTUK DUNIAKONGSI. TERIMA KASIH JIKA MEMAHAMI (^_^) p/s : SILA LAPORKAN DI RUANGAN KOMEN JIKA TERDAPAT LINK YANG ROSAK

Salam semua. hari ini admin nak kongsi sedikit petua dengan korang semua. petua dalam membantu tingkatkan blog traffic. admin pun sebenarnya masih baru dalam dunia blogging2 ni. tapi dah ada ilmu dan pengetahuan sikit kan. kena lah kongsi..tak gitu?.

Melalui pakcik google, entry blogger otai2 dan pengamatan admin sendiri terdapat beberapa cara yang boleh membantu menigkatkan blog traffic korang. walaupun secara langsung atau tidak langsung. petua2 yang admin dapat kongsikan adalah seperti berikut :

Killer Entry (entry menarik)
Setiap kali korang mahu buat post pastikan cari entry yang terbaik. entry yang orang suka tengok. atau entry tentang dunia semasa. kalau entry tentang diri sendiri ini orang susah sikit nak tengok. yelah kisah diri kita kan..jarang orang nak ambil peduli pun.
contoh entry panas : petua SEO, cara2 tingkatkan blog traffic, atau tutorial2 yang menarik


Tajuk Yang Panas
Maksud admin dengan tajuk yang panas ialah tajuk yang dapat memancing orang untuk masuk ke blog kamu. seperti "lembu berlari ke bandar", "lelaki tanpa kepala". lebih kurang camtu lah..yang membuatkan visitor tertarik untuk baca. tapi jangan pulak letak tajuk yang lucah2 yer...nanti tak pasal2 kena maki dengan orang..huhu.


Entry Original
Haa..yang ni merupakan sebab utama dunia blogger. entry kamu sendiri adalah amat penting untuk menarik minat visitor ke blog kamu. kalau kamu copy entry tu daripada orang lain. visitor dah pernah baca entry tu. secara tidak langsung visitor akan label blog kamu sebagai "copycat". tapi..blog adminkongsi bukan "copycat" tau..admin just kongsikan entry kawan2 yang nak berkongsi. dan dengan izin..admin tak akan kongsi tanpa izin.


BlogWalking
Yang ni merupakan salah satu cara berkesan untuk tingkatkan blog traffic. korang perlu rajin blogwalking ke blog2 orang lain. bila korang selalu blogwalking ke blog orang lain..dorang pun akan turut blogwalking ke blog kamu. admin akui..nukan senang nak suruh orang datang ke blog kita kan. tapi kalau kita pun malas nak pergi ke blog orang lain..fikir2lah.


Ping Entry Baru
Cara ni pun banyak jugak membantu tingkatkan blog traffic. ping disini bermaksud setiap kali korang buat entry baru korang perlu ping/post entry terbaru korang ke tempat2 tumpuan orang. seperti group2 untuk blogger, page2 terkenal dan macam2 tempat lagi. secara tidak langsung akan memperkenalkan blog korang kepada mereka yang belum mengetahuinya. satu lagi tempat korang semua boleh ping ialah dia ping online. ping ini amat membantu dalam mempercepatkan capaian search engine seperti google untuk membuat capaian pencarian ke blog anda. ping online yang admin buat..


Blog Yang Simple
Nasihat admin kepada sesiapa yang baru nak buat blog tu atau yang nak tukar blog condition tu buatlah blog yang simple yer. blog simple ni bermaksud elakkan dari letak widget2 yang tidak "berguna" sangat untuk blog. just letak widget penting seperti hit counter, who online, feedjit dan lain2 yang penting. bukan apa..admin sendiri pun tak suka masuk blog yang lama sangat loading sebab ada macam2 widget. dah lah widget tu besar sangat sampai tak dapat nak baca apa entry tu. orang masuk blog kamu sebab entry..bukan sebab widget macam2 bagai tu. memang lah nampak cantik dengan widget tu semua. tapi kalau tak ada orang nak masuk buat apa kan.


Traffic yang tinggi amat penting dalam iklan nuffnang. walaupun bukan semua orang buat blog untuk iklan sahaja. tetapi cara yang admin kongsi tu harap dapat membantu meningkatkan follower blog korang yer. setakat ni jelah admin dapat kongsikan dengan korang. ambil yang baik..buang yang buruk. kalau ada salah sila perbetulkan..terima kasih (^_^)


3 comments:

Unknown said...[Reply to comment]

pjaz stuju, tapi skrg x sempat nk BW, sedih :(

Unknown said...[Reply to comment]

btl tu.. kadang2 bila zila post entry zila.. dyowg komen letak link.. cara tu zila xberapa nak minat sgt.. zila lebih suka kalau buat sesuatu, ikhlas.. baca entry zila, kalau da baca dan suka like, n klu nak share kan pendapt komen.. tapi dyowg kebanyakkan xbuat.. dyowg just tinggalkan link.. tp xbaca.. tinggalkan jejak pun tak.. (luahan seorang blogger) =)

Kongsi Apa2 Aje said...[Reply to comment]

cikpijaz = takpe..slow2...huhu

blue voilet = tulah..jgn amalkan kan spam2 tu. 6t tak pasal2 kne remove blog dari google search engine. mse tu mngis pun takde guna dah

Iklan Nuffnang

Share This With Your Friends

 
NAK YANG LEBIH HEBAT?. TENGOK NI..