Iklan Nuffnang

..................................................................................................

..................................................................................................

Monday 31 October 2011

Persoalan & Jawapan : Nikah Selepas Terlanjur Dan Hamil

SEMOGA APA YANG ADMIN KONGSIKAN BERMANFAAT UNTUK KORANG SEMUA. JIKA ADA KELUAR IKLAN SEMASA MENDOWNLOAD..HARAP KORANG BIAR LOADING SEHINGGA HABIS. BAGI LAH SEDIKIT PENGHARGAAN UNTUK DUNIAKONGSI. TERIMA KASIH JIKA MEMAHAMI (^_^) p/s : SILA LAPORKAN DI RUANGAN KOMEN JIKA TERDAPAT LINK YANG ROSAK




Soalan :
Rakan saya telah terlanjur lalu hamil. Bolehkah dia menikahi lelaki yang dia terlanjur itu? Bolehkah anak yang bakal dilahirkan itu dibin atau dibintikan kepada lelaki yang dia nikahi?
Ammarizman Aliff.


Jawapan :
Lelaki dan wanita atau salah seorang dari mereka yang pernah berzina dilarang untuk bernikah. Larangan ini berdasarkan firman Allah: Lelaki yang berzina tidak bernikah melainkan dengan wanita yang berzina atau wanita musyrik; dan wanita yang berzina itu pula tidak dinikah melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu dilarang kepada orang-orang yang beriman. [al-Nur 24:03] Mereka hanya dibolehkan bernikah selepas bertaubat. Ini kerana dengan taubat, mereka tidak lagi dikategorikan sebagai lelaki penzina dan wanita penzina.

Jika sudah terlanjur dan bertaubat, maka dibolehkan bernikah sekalipun wanita terbabit sedang hamil. Adapun firman Allah: Dan wanita-wanita hamil, tempoh iddahnya ialah hingga mereka melahirkan anak yang dikandungnya. [al-Thalaq 65:04], maka ia merujuk kepada isteri yang hamil di mana dia tidak dibolehkan bernikah sehingga tamat tempoh iddah, iaitu dengan kelahiran anak kandungannya. Adapun wanita yang hamil kerana zina, dia tidak termasuk dalam perbicaraan ayat di atas. Justeru tidak ada tempoh iddah baginya sehingga dia boleh bernikah.

Adapun penamaan anak, maka jika isteri mengetahui secara pasti – sama ada melalui sejarah sebelum hamil atau ujian DNA – bahawa suaminya sekarang ialah ayah biologi anaknya, maka anak itu dibin atau dibintikan kepada suaminya itu. Sebaliknya jika isteri tidak tahu atau tidak pasti siapa ayah biologi anaknya, atau suaminya sekarang memang bukan ayah biologi anaknya, maka anak itu tidak boleh dibin atau dibintikan kepada suaminya itu.


Semoga jawapan yang diberikan diatas berguna untuk panduan anda semua. ikhlas untuk berkongsi dari admin (^_^)

Sumber : sini

Suka dengan apa yang admin kongsikan?. sila klik pada button dibawah sebagai tanda sumbangan ikhlas anda untuk duniakongsi.net. hanya sedikit iklan untuk menampung duniakongsi. sumbangan "klik" dari anda sangat admin hargai dengan ucapan terima kasih


0 comments:

Iklan Nuffnang

Share This With Your Friends

 
NAK YANG LEBIH HEBAT?. TENGOK NI..