Iklan Nuffnang

..................................................................................................

..................................................................................................

Tuesday 25 December 2012

Cara Buat Related Post Pada Blog

SEMOGA APA YANG ADMIN KONGSIKAN BERMANFAAT UNTUK KORANG SEMUA. JIKA ADA KELUAR IKLAN SEMASA MENDOWNLOAD..HARAP KORANG BIAR LOADING SEHINGGA HABIS. BAGI LAH SEDIKIT PENGHARGAAN UNTUK DUNIAKONGSI. TERIMA KASIH JIKA MEMAHAMI (^_^) p/s : SILA LAPORKAN DI RUANGAN KOMEN JIKA TERDAPAT LINK YANG ROSAK


Salam semua. hari ini admin nak berkongsi lagi tutorial dengan korang. kali ini admin akan kongsikan Cara Buat Related Post Pada Blog. tutorial ini adalah atas permintaan pengunjung duniakongsi. apa kelebihan related post pada blog kita?. ianya bertujuan untuk memudahkan pengunjung melihat entry lain yang berkaitan dengan entry asal. ini secara tidak langsung akan meningkat page view blog korang.

Berminat nak cuba pada blog?. korang ikut tutorial yang admin sediakan dibawah. caranya mudah jer. korang cuma perlu buat beberapa step jer untuk dapatkan html code iaitu masukkan Blog adress > Gathering information > pilih Widget example > Create an account

Korang pergi ke WEB ini. dan  klik pada "Create Widget!". kemudian masukkan alamat blog korang.



Klik "Next" dan pilih contoh widget yang korang nak. tanda pada yang korang suka. kemudian klik "Next' lagi untuk "Create an account". korang hanya perlu masukkan email dan password jer.



Klik register. bila dah "registration completed". korang akan dapat html code untuk blog korang. kat situ pun korang boleh ejas lagi widget dan image size mengikut kesesuaian.


Copy htlml code yang diberi dan buka blogspot.com > templates > edit html. tanda pada Expand Widget Template. untuk letak bawah setiap post atau entry. korang perlu cari coding <div class='post-footer-line post-footer-line-1'><span class='post-author vcard'>. untuk memudahkan korang boleh tekan "Ctrl + f" pada keyboard


Paste html code tadi seperti gambar diatas. bila dah siap. korang klik pada 'save template' dan lihat hasilnya. tapi..kekurangan widget ini ialah kadang-kadang akan 'off line". makna yer kadang-kadang akan buat hal. macam pada blog admin tu. kadang-kadang tak ada. banyak lagi cara lain nak buat related post sebenarnya.

Korang boleh cuba guna "LinkWithin" , related post dalam bentuk text, related post yang dalam bentuk tumbnail pada sidebar, related post sekali dengan summary dan macam-macam lagi. admin rasa LinkWithin dan related post dalam bentuk text lagi 'related" kepada entry asal. apa-apa pun bergantung pada korang lah. setiap orang ada hak dan pandangan masing-masing dalam buat blog. terima kasih sebab sudi singgah. admin sangat hargainya..

Suka dengan apa yang admin kongsikan?. sila klik pada button dibawah sebagai tanda sumbangan ikhlas anda untuk duniakongsi.net. hanya sedikit iklan untuk menampung duniakongsi. sumbangan "klik" dari anda sangat admin hargai dengan ucapan terima kasih (^_^)


0 comments:

Iklan Nuffnang

Share This With Your Friends

 
NAK YANG LEBIH HEBAT?. TENGOK NI..