Iklan Nuffnang

..................................................................................................

..................................................................................................

Thursday 24 November 2011

Cara Nak Check Dan Remove Broken Link Dalam Blog

SEMOGA APA YANG ADMIN KONGSIKAN BERMANFAAT UNTUK KORANG SEMUA. JIKA ADA KELUAR IKLAN SEMASA MENDOWNLOAD..HARAP KORANG BIAR LOADING SEHINGGA HABIS. BAGI LAH SEDIKIT PENGHARGAAN UNTUK DUNIAKONGSI. TERIMA KASIH JIKA MEMAHAMI (^_^) p/s : SILA LAPORKAN DI RUANGAN KOMEN JIKA TERDAPAT LINK YANG ROSAK



Salam semua. hari ini admin ingin berkongsi lagi dengan korang sedikit tutorial berguna dalam menjaga "kestabilan" blog atau website kesayangan kita. kali ini admin kongsikan cara nak check dan remove broken link dalam blog atau sesuatu website itu.

Untuk pengetahuan korang. broken link ini amat2 mempengaruhi kadar SEO blog korang. broken link ini bermaksud link sesuatu fail yang telah rosak dan engine pencarian google tidak dapat menemui sesuatu fail yang dicari. kebiasaan hasil pencarian akan keluar camni :


- itu salah satu "broken link" pada blog admin. ni link tersebut SINI


Blog admin sendiri pun ada masalah dengan broken link tersebut. jadi atas sebab itulah admin ingin berkongsi dengan korang semua cara untuk check dan remove broken link. sila ikut cara yang admin ajarkan dibawah :

  1. Buka laman google webmaster tools
  2. Login dengan akaun google korang
  3. Pada dashboard pilih add site dan masukkan alamat blog korang jika belum
  4. Jika sudah siap klik pada nama blog korang dan akan keluar seperti dibawah



- ada 5 broken link pada blog admin

Seterusnya pada sebelah kiri dashboard  korang klik Diagnostics > crawl errors . korang akan dapar lihat seperti gambar di bawah :

 - data broken link admin masih dari kongsi apa2 aje kerana domain sekarang masih belum crawl sepenuhnya


Untuk remove broken link tersebut korang perlu klik pada site configuration > crawler access > remove url > new removal request. seperti gambar dibawah :



Nota : pastikan korang letak url yang betul pada "new removal request" kerana tersalah remove mungkin tidak dapat "cancel" kembali

Remove semua "broken link" tersebut secara manual. proses untuk remove sepenuhnya mungkin mengambil masa beberapa hari. harap bersabar. admin pun baru jer remove broken link hari ini.

Semoga tutorial ini berguna untuk korang yer. jika ada sebarang komen atau cadangan sila utarakan disini. terima kasih (^_^)

Suka dengan apa yang admin kongsikan?. sila klik pada button dibawah sebagai tanda sumbangan ikhlas anda untuk duniakongsi.net. hanya sedikit iklan untuk menampung duniakongsi. sumbangan "klik" dari anda sangat admin hargai dengan ucapan terima kasih


0 comments:

Iklan Nuffnang

Share This With Your Friends

 
NAK YANG LEBIH HEBAT?. TENGOK NI..