Iklan Nuffnang

..................................................................................................

..................................................................................................

Monday 28 May 2012

Persoalan & Jawapan : Perasaan Ingin Terkentut Semasa Solat

SEMOGA APA YANG ADMIN KONGSIKAN BERMANFAAT UNTUK KORANG SEMUA. JIKA ADA KELUAR IKLAN SEMASA MENDOWNLOAD..HARAP KORANG BIAR LOADING SEHINGGA HABIS. BAGI LAH SEDIKIT PENGHARGAAN UNTUK DUNIAKONGSI. TERIMA KASIH JIKA MEMAHAMI (^_^) p/s : SILA LAPORKAN DI RUANGAN KOMEN JIKA TERDAPAT LINK YANG ROSAK

Soalan 1 :
Adakala ketika solat saya rasa macam saya terkentut. Ini disebabkan rasa nak terkentut tadi hilang tetapi saya tidak dapat pastikan sebab tidak ada rasa angin keluar. Oleh itu bagaimana saya nak pastikan bahawa saya benar-benar terkentut?

Jawapan 1 :
Perasaan was-was itu adalah dari syaitan yang bertujuan untuk menyesatkan manusia. Syaitan sentiasa berusaha sedaya upaya mengganggu manusia dengan meniupkan bisikan-bisikan yang halus dalam hati supaya timbul kecelaruan yang mempengaruhi keputusan akal. Firman Allah SWT dalam surah al-Nas ayat 4-6 bermaksud "Dari kejahatan (bisikan) syaitan yang biasa bersembunyi, yang membisikkan (kejahatan)ke dalam dada manusia, dari golongan jin dan manusia". Oleh itu anda dinasihatkan supaya menjauhi penyakit ini dengan cara banyak-banyak membaca ta'awwuz (isti'azah) dan surah al-Nas apabila hendak melakukan sesuatu perkara dan lakukan ia dengan penuh yakin.

Sumber : www.muftiwp.gov.my


Soalan 2 : 
Semasa solat zohor, dalam punggung saya ada bergerak setiap kali nak sujud. kentut belum keluar lagi tetapi angin atau sesuatu bergerak setiap kali nak menahannya dari kentut. jadi, apa dikira ini solat sah atau sebaliknya?

Jawapan 2 :
Dalam kes ini, solat anda adalah terbatal apabila kedengaran bunyi kentut ataupun anda terhidu bau busuk (bau kentut). Namun begitu, jika kedua-dua perkara ini tidak anda hadapi, ternyatalah angin yang anda rasa itu bukanlah kentut, tetapi ia adalah angkara syaitan yang ingin meragukan diri anda di dalam solat. dalam situasi ini solat anda adalah tidak terbatal dan anda perlu meneruskannya.

Perkara ini ada dinyatakan di dalam hadith Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam yang bermaksud:
Dari ‘Ubbad bin Tamim dari bapa saudaranya yang bertanya kepada Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam tentang seorang lelaki yang ragu-ragu di dalam solatnya sama ada dia terkentut ataupun tidak. Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam menjawab; “Janganlah ia keluar dari solatnya sehinggalah ia terdengar bunyi (kentut) ataupun terhidu bau”.(Hadith Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim).

Sumber : insafislam.blogspot.com


Semoga perkongsian ilmu diatas dapat membantu korang yer. ikhlas admin kongsikan untuk semua. jika ada sebarang komen, cadangan, perkongsian ilmu mahupun permintaan boleh kongsikan disini. terima kasih sebab sudi singgah (^_^)

Suka dengan apa yang admin kongsikan?. sila klik pada button dibawah sebagai tanda sumbangan ikhlas anda untuk duniakongsi.net. hanya sedikit iklan untuk menampung duniakongsi. sumbangan "klik" dari anda sangat admin hargai dengan ucapan terima kasih


2 comments:

mDOTsyafiq said...[Reply to comment]

alhamdulillah , lepas ni shafyq boleh SOLAT dengan PENUH KEYAKINAN lagi . TERIMA KASIH :)

Kongsi Apa2 Aje said...[Reply to comment]

sama2. semoga apa yang admin kongsikan dapat membantu yer (^_^)

Iklan Nuffnang

Share This With Your Friends

 
NAK YANG LEBIH HEBAT?. TENGOK NI..